Věrnostní systémy

Motivační programy

 

Motivace k opakovaným nákupům se dlouhodobě vyplácí snad napříč všemi obory.

Proč?

Statistiky prodeje ukazují, že udržet si stávajícího zákazníka bývá mnohonásobně levnější, než získat nového. Nového zákazníka je nutné zaujmout, nabídnout mu produkt nebo službu a následně ho přesvědčit k nákupu.

Stávající zákazník už má vaši důvěru a je tedy snazší mu něco doporučit a přimět ho k nákupu.

Pro opakovaný nákup je samozřejmě ideální mít spotřební zboží, opakované nákupy jsou v takovém případě snazší. Ale i u zboží, které si už zákazník znovu nemá důvod koupit, například pračku, je fakt, že byl s nákupem spokojen a získal v rámci motivačního systému (časově omezenou) slevu motivační.

Představa, že přijde o 200 Kč je u většiny zákazníků silnější, než představa, že přijde třeba o 20%, i když ta částka může být nakonec větší.

200 Kč si lze lépe vizualizovat a představte si, že máte 200 Kč vyhodit z okna. Běžně se stává, že než aby nechal zákazník slevu propadnout, raději ji nabídne třeba známému, kolegovi v práci apod.

 

Druhy věrnostních programů:

  • Dárkové věrnostní programy – dárky a vzorky zdarma.
  • Slevové věrnostní programy – sleva na další nákup.
  • Rabatové věrnostní programy – sleva za odběr zboží v určité hodnotě.
  • Kombinované věrnostní programy – Spotřebitel obdrží věrnostní kartu, která ho zařadí do věrnostního klubu a stává se tedy věrným zákazníkem. Na této kartě jsou body shromažďovány. Spotřebitel si tak může vybrat, zda si za uspořené body vezme dárek, vyčerpá slevu, nebo body použije k dalšímu nákupu. Jedná se o nejčastěji využívanou formu.